17 Mac 2011

KISAH ZAMAN NABI

assalamualaikum...
hari ni rse nk menghapdet blog even byk kije n byk lg urusan yg belum settle...
aku bru jer berdiskusi dgn seorg teman..
seyesly, im not good to be a kaunselor...
but im good in listening others' problem...aku x kesah bila dgr masalh org len sbb aku tau bila masalh tuh x diluahkan, ia akn menstresskan kita..
tibe2 fikiran aku teringat pd seseorg..
insan yg dh lme aku x bersua muka berbulan2, mgkin btahun2...
aku suka cara dia menyampaikan tazkirahnya...
penuh kelembutan dan pengisian yg bmakna...
aku rindu nk dgr dia berhujah ttg agama...
dia sentiasa ingatkan aku, yg setiap manusia itu lemah, x berkuasa dan sering melakukan kesilapan...
kata2 dia sentiasa dlm ingatan aku sampi bila2...
aku paling suka bila dia ceritakan kisah pada zaman nabi...


''ada seorang wanita yg bekerja sbg seorg pelacur..tetapi Allah kurniakan dia di akhirat kelak adalah syurga.. kenapa dia masuk syurga sedangkan dia tlh mbuat byk dosa dgn bkerja sbg pelacur? pada suatu hari, ditakdirkan dia bjumpa dgn seekor anjing. anjing yg kehausan sdgkan dlm kitab Allah, anjing adalah najis yg berat.
tp oleh krn sifat pengasihnya pd anjing tsebut, dia cri dan mberi minuman pd anjing tuh. dr situ, Allah tahu yg dia masih lg mpunyai hati yg ikhlas, dan seorg yg mengasihi mahkluk Allah yg lain''.


bila aku dgr cra penyampaian dia, aku jd speechless..sungguh mendalam maknanya, cme cra dia menyampaikan mesejnya bbeza, tidak menghukum org dan bg aku, bila aku dgr tazkirah tuh, aku rse tenang...
malah buat aku rse tharu smpai menitis airmata..
kita manusia, byk buat dosa, buat silap, tp pintu Allah utk kita bertaubat sentiasa tbuka...
setiap dr kita bukan sempurna, jauh sekali tgolong dlm ulul 'azmi...tetapi Allah masih terima kita, masih lg beri kita segala nikmat.. syukur padaMu atas segala nikmat yg diberikan..
cume kdgkala kita alpa dgn harta dunia...
kita bongkak, riak dan takabur dgn apa yg kita ada...
aku rindu nk dgr dia btazkirah lg...x sempt aku nk kenal dia lbih mdalam dia dh pergi....sampai sekrg aku  x jumpa dia...
dan aku harap aku jump dia lg........someday.....


p/s: seyesly, aku rindu sgt kt dia..aku doakan dia selamat hendaknya...aku bukn jatuh cinta pd dia, tp aku merindui kata2nya yg amat menyenangkan aku...(T__T)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan