27 Julai 2011

ALHAMDULILLAH.. SYUKRAN JAZILAN

mungkin Allah nak uji keluarga kami..
dengan rendah diri, aku bersyukur kerana Allah masih sayangkan kami..
dengan adanya dugaan2 yang diberikan, kami semakin kuat dan tabah mengharungi cabaran hidup..
seringkali di bibir orang sekeliling, mengatakan kami orang senang..
alhamdulillah.. tu jer aku mampu ucap bila orang cakap macamtu.. sedangkan realitinya?
bila dikenang kembali, saat kita senang, memang ramai yang menanti tapi bila kita susah, ohh ramai yang cabut lari...menghilangkan diri.. *dah macam pantun pula (-__-)''

ya, aku anak seorang penoreh getah, aku anak seorang penyawit, aku anak seorang tukang masak..
aku makan ikan kembung hari2, tanpa jemu..
aku makan sayur kangkung tumis tanpa jemu..
aku dan adik2 yang lain diajar tentang kesusahan..
bangun pagi2, bawak bekal adakala bawak bantal, pegi ke ladang getah..
teman mak ayah menoreh..
nyamuk banyak..berbintat2 badan ni...
aku bangun pagi2, bawak kereta sorong, pakai sarung tangan untuk angkat buah2 kelapa sawit yang dah masak..
ada yang dah gugur, kutip dengan tangan walau banyak semut api..
bila kena gigit, mula rasa gatal.. (*__*)
adakala jari tertusuk duri2 buah kelapa sawit..sakit.. (T_T)
tapi orang tak tahu semua itu..
mereka hanya melihat tapi bukan mereka merasainya sendiri...

aku tak malu untuk mengakui semua itu kerana bila kita di atas, kita kena ingat suatu saat dulu kita pernah berada di bawah dan tak mustahil, kita akan berada di bawah lagi..
walau ayah sekarang kerja seorang pegawai tadbir, tapi kami tak pernah lupa suatu saat dulu kami pernah susah...........sehinggalah saat itu kembali lagi... *sebak..
sampai sekarang masih melakukan pekerjaan2 itu..
tapi kami bersyukur, sesungguhnya Allah Itu Maha Pemurah..
diberiNya kami rezeki2 yang tidak henti2.. 
alhamdulillah.. SYUKRAN YA RAB...

musim buah2an datang lagi...
ramai jiran tetangga bagi buah...
ada juga bagi telur ayam...besar2...
apa yang dapat aku pelajari, 
Allah beri hujan, rupa2nya, DIA nak bagi pelangi yang cantik (^^)

aku bercerita kisah ni bukan meminta simpati jauh sekali meminta belas kasihan ataupun menimbulkan rasa kejengkelan para pembaca, cuma sebagai renungan untuk dijadikan iktibar...
jangan rasa riak atau takabur dengan segala nikmat yang diterima, jangan rasa kedekut untuk memberi...
kita hidup di dunia ni pun saling berkongsi.. tak percaya?
udara, kita kongsi?ya!
air, kita kongsi? ya!
bumi, kita kongsi? ya!
suami, kita kongsi? ya!
segalanya kita kongsi bersama dan oleh itu........ucapkanlah 
SYUKUR, ALHAMDULILLAH walau apapun yang terjadi...

p/s : manisnya buah2an...........heeeeee






Tiada ulasan:

Catat Ulasan